Bonyhádi Református Egyházközség: Jeruzsálem és Jézus második bevonulása

Szeretettel köszöntelek a BONYHÁDI REFORMÁTUSOK közösségében

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 550 db
  • Blogbejegyzések - 297 db
  • Fórumtémák - 6 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

BONYHÁDI REFORMÁTUSOK KÖZÖSSÉGE vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a BONYHÁDI REFORMÁTUSOK közösségében

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 550 db
  • Blogbejegyzések - 297 db
  • Fórumtémák - 6 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

BONYHÁDI REFORMÁTUSOK KÖZÖSSÉGE vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a BONYHÁDI REFORMÁTUSOK közösségében

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 550 db
  • Blogbejegyzések - 297 db
  • Fórumtémák - 6 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

BONYHÁDI REFORMÁTUSOK KÖZÖSSÉGE vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a BONYHÁDI REFORMÁTUSOK közösségében

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Képek - 550 db
  • Blogbejegyzések - 297 db
  • Fórumtémák - 6 db
  • Linkek - 9 db

Üdvözlettel,

BONYHÁDI REFORMÁTUSOK KÖZÖSSÉGE vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

Jeruzsálem és Jézus második bevonulása

Lukács 21,5-38. 

5Amikor némelyek azt mondták a templomról, hogy az gyönyörű kövekkel és fogadalmi ajándékokkal van díszítve, ő így szólt: 6"Jönnek olyan napok, amikor ezekből, amiket itt láttok, nem marad kő kövön, amit le ne rombolnának." 7Ekkor azt kérdezték tőle: "Mester, mikor lesz ez, és mi lesz annak a jele, hogy ez elkezdődik?" 8Ő pedig így válaszolt: "Vigyázzatok, hogy meg ne tévesszenek titeket! Mert sokan jönnek majd az én nevemben, és azt mondják: Én vagyok! - meg azt: Az idő közel jött! De ti ne kövessétek őket. 9És amikor háborúk zaját és lázadások hírét halljátok, ne rettenjetek meg, mert ezeknek előbb meg kell történniük, de nem jön mindjárt a vég." 10Azután így folytatta: "Nemzet nemzet ellen és ország ország ellen támad,  11mindenfelé nagy földrengések, járványok és éhínségek lesznek, rettenetes dolgok történnek, és hatalmas jelek tűnnek fel az égen." 12"De még ezek előtt kezet emelnek rátok, és üldöznek titeket; átadnak benneteket a zsinagógáknak, és börtönbe vetnek, királyok és helytartók elé vezetnek titeket az én nevemért. 13De ez alkalom lesz nektek a tanúságtételre. 14Határozzátok el szívetekben, hogy nem gondoltok előre a védekezésre, 15mert én adok nektek szájat és bölcsességet, amelynek nem tud ellenállni, vagy ellene mondani egyetlen ellenfeletek sem.  16Kiszolgáltatnak titeket még a szülők, testvérek, rokonok és barátok is, egyeseket meg is ölnek közületek, 17és mindenki gyűlöl majd titeket az én nevemért. 18De egyetlen hajszál sem vész el a fejetekről. 19Állhatatosságotokkal nyeritek meg majd a lelketeket."  20"Amikor pedig látjátok, hogy Jeruzsálemet hadseregek kerítik be, akkor tudjátok meg, hogy elközelített annak a pusztulása. 21Akkor, akik Júdeában vannak, meneküljenek a hegyekbe, és akik a városban vannak, költözzenek ki onnan; akik pedig vidéken vannak, ne menjenek be oda. 22Ezek ugyanis a bosszúállás napjai, hogy beteljesedjék mindaz, ami meg van írva.  23Jaj azokban a napokban a terhes és a szoptatós anyáknak, mert nagy nyomorúság szakad a földre, és harag erre a népre. 24Kardélre hányják, és fogságba viszik őket mindenféle pogány nép közé; és pogányok tapossák Jeruzsálemet, amíg be nem telik a pogányok ideje."  25"És akkor jelek lesznek a napban, a holdban és a csillagokban, a földön pedig a tenger zúgása és háborgása miatt kétségbeesnek a népek tanácstalanságukban.  26Az emberek megdermednek a félelemtől és annak sejtésétől, ami az egész földre vár, mert az egek tartóerői megrendülnek.  27És akkor meglátják az Emberfiát eljönni a felhőben nagy hatalommal és dicsőséggel.  28Amikor pedig ezek elkezdődnek, egyenesedjetek fel, és emeljétek fel a fejeteket, mert közeledik a megváltásotok." 29Mondott nekik egy példázatot is: "Nézzétek meg a fügefát és a fákat mind: 30amikor látjátok, hogy kihajtanak, már magatoktól is tudjátok, hogy közel van a nyár. 31Így ti is, amikor látjátok, hogy mindezek bekövetkeznek, tudjátok meg: közel van az Isten országa. 32Bizony, mondom néktek: nem múlik el ez a nemzedék addig, amíg mindez meg nem lesz. 33Az ég és a föld elmúlik, de az én beszédeim nem múlnak el." 34"Vigyázzatok magatokra, nehogy szívetek elnehezedjék mámortól, részegségtől vagy a megélhetés gondjaitól; és hirtelen lepjen meg titeket az a nap,  35mint valami csapda, mert úgy fog rátörni mindazokra, akik a föld színén laknak.  36Legyetek tehát éberek és szüntelen könyörögjetek, hogy kimenekülhessetek mindazokból, amik történni fognak, és hogy megállhassatok az Emberfia előtt." 37Nappal a templomban tanított, éjszakánként pedig az Olajfák hegyére ment, és ott tartózkodott. 38De kora reggel az egész nép hozzá sietett, hogy hallgassa őt a templomban.

 

 

·        Bevezetés:


5. szakasz: Jézus belép dicsőségébe


I. Jézus Jeruzsálemben

1.      Jeruzsálem és a Jézus első bevonulása (19,28-48)

2.      Jézus és a vallási hatalom kérdése (20,1-19)

3.      Jézus és a politikai hatalom kérdése (20,20-21,4)

4.      Jeruzsálem és Jézus második bevonulása (21,5-38)

 

II. Jézus szenvedése, halála és feltámadása

1.      Jézus Jeruzsálemben eszik: szenvedésének szimbólumai (22,1-38)

2.      Jézust letartóztatja és kihallgatja a vallási hatalom (22,39-71)

3.      Jézust elítéli és keresztre feszíti a politikai hatalom (23,1-56)

4.      Jézus Jeruzsálemben eszik: feltámadásának bizonyítéka (23,56-24,53)


Az 1. tétel világosan érzékeltette már az elején, hogy amikor Krisztus hivatalosan Jeruzsálembe érkezett (szertartásosan szamárháton ülve, mint Sion Királya), nem voltak illúziói azzal kapcsolatban, hogy mi történik majd ott. Tudta, hogy Jeruzsálem el fogja vetni mind Őt, mind üdvözítését (Lk 19,41-44). Amint a városba bevonult, a bajok fő központjába, a templomba ment, ahol megrontották Isten tiszteletét (Lk 19,45-46), és attól kezdve, amint a 2. és 3. tétel részletesen kifejtette, Izrael vallási elhatározták, hogy elpusztítják Őt. Ilyen körülmények között nem lehetett Krisztusnak olyan gondolata, hogy Sion szabadítójaként lépjen fel, aki megszabadítja Jeruzsálemet a pogány uralomtól. Az ószövetségi nagy próféták is azt hirdették, hogy Isten maga fosztotta meg Izraelt politikai függetlenségétől bűnei miatt Krisztusnak nyilvánvalóan nem állt szándékában Izraelt a pogány uralom alól megszabadítani, mivel Izrael még nem bánta meg a bűneit, és sőt éppen arra készült, hogy a szőlőültetvény tulajdonosának Fiét meggyilkolja. Dániel próféciája pedig arról szól, hogy Istennek Jeruzsálem helyreállítására vonatkozó ígéretei nem teljesednek be addig, amíg Izrael makacsul megmarad bűneiben és a messiásnak az elvetésében. A 3. tételben maga Jézus mondja Izraelnek, hogy folytassák az adófizetést a pogányoknak, mert a pogány uralomnak meghatározhatatlan ideig folytatódnia kell.

Elérkeztünk a 4. tételhez, és még súlyosabb dolgokat fogunk hallani. Izrael nemcsak továbbra is pogány uralom alatt marad, hanem a Messiás megölése után a templomot, vagyis Izraelnek a messiás és isten elleni lázadásának központját halomra fogják dönteni és Jeruzsálem városát elpusztítják a pogányok. De a 4. tételben azt is megerősíti Jézus, hogy Dániel próféciája szerint végül Jeruzsálem megváltása is bekövetkezik, amikor az Emberfia eljön a felhőben hatalommal és nagy dicsőséggel (Lk 21,27-28).

 

5.      tétel: Jeruzsálem és Jézus második bevonulása (21,5-38)

 

·        Luk 21,5-19. – A hamis messiások eljövetele

Elfogadva a templom közelgő lerombolásának súlyos tényét, és Jeruzsálem jövőbeli megváltásának dicsőséges kilátását Krisztus második eljövetelekor, a fő kérdés, amellyel a 4. tétel részletesen foglalkozik, azoknak az eseményeknek a sorozata, amelyek ehhez a két nagyjelentőségű történéshez vezetnek.

A tanítványokat Krisztus először is a sok hamis messiásra figyelmeztette, akik majd jönnek és teljesen hamis bizonyítékok alapján hirdetik a vég fenyegető közelségét (Lk 21,8).

Másodsorban a tanítványoknak meg kell érteniük, hogy Jeruzsálem pusztulása sokkal előbb bekövetkezik, mint Jézus második eljövetele és a vég (Lk 21,24-27). De tudniuk kell azt is, hogy lesz még egy rövid időszak Krisztus halála után, de még Jeruzsálem és a templom pusztulása előtt, amikor Izrael még egy lehetőséget kap a megtérésre. Ez az időszak az őskeresztén egyház bizonyságtételének időszaka, amelyben Isten új és rendkívüli bizonyítékokkal erősíti meg az egyház bizonyságtételét, az egyház pedig a súlyos és embertelen üldözések ellenére is megmarad. Izrael ily módon hatalmas bizonyítékot kap arra nézve, hogy tévedtek Jézus keresztre feszítésében, egy részük megtér, a többieknek pedig nem lesz többé semmi mentségük sem alapjuk a panaszkodásra, amikor Isten végül is megengedi, hogy mind városukat, mind templomukat elpusztítsák.

 

·        Luk 21,20-33. – Jeruzsálem pusztulása és megváltása

Az ApCsel-ből tudjuk, hogy néhány ezer zsidó élte ennek a kegyelmi időszaknak a lehetőségével, amelyet a bűnbánatra kaptak, de a nemzet hivatalosan kitartott Jézus elvetése mellett. Krisztus ezt előre látta, úgy ahogy azt már Dániel próféta is megírta (Dán 9,26).

Krisztus tehát rámutat arra, hogy Jeruzsálem számára a bűnbánatra adott idő egyszer véget ér, és bekövetkezik a város elpusztítása (Lk 21,20-22). Amikor a tanítványok meglátják majd a pogány hadsereget közeledni, el kell hagyniuk a várost. Nem szabad valami csodában vagy isteni beavatkozásban reménykedniük. A templomot természetesen lerombolják, évszázados bizonyságtétele Istenről eltöröltetik (Lk 21,5-6). Mert amikor annak főpapjai az Atya szeretet fiát és megölték, Istennek nem áll szándékában többé, hogy a templomuk korlátlanul fennmaradjon. Egy olyan vallás, amely hivatalosan tagadja, hogy Jézus Isten Fia, „azé nem lehet az Atya sem” (1Jn 2,23).

Jeruzsálem elpusztítását Isten a pogányokra bízta, ahogy korábbi századokban az asszírokra (Ézs 10,5), de nem a keresztyénekre (!) A középkori vagy modernkori antiszemitizmus ezért egyértelműen ördögi és sátáni eredetűnek tekinthető és nem egyeztethető össze isten akaratával.

Az isteni kegyelem azonban határt szabott a Jeruzsálem elleni haragnak is: „amíg tart a pogányok ideje” (Lk 21:24). A pogányok idejének évszázadai alatt lehetőséget kapnak a népek arra, hogy hallgassanak a Megváltóra és az evangéliumra. De a pogány nemzetek önmagukban nem bizonyulnak jobbnak vagy kevésbé bűnösnek, mint Izrael. Az evangélium befogadására nekik adott idő egyáltalán nem tart örökké, mint ahogy Jeruzsálem fölötti hatalmuk sem.  Egy napon tehát Jeruzsálem pusztulás a véget ér. Az Emberfia eljön nagy hatalommal és dicsőséggel (Lk 21,27), figyelmeztető kozmikus rendellenességek közepette, a megváltás megvalósul (Lk 21,28), Isten királysága közeledik (Lk 21,31).

Lukács gondosan lejegyezte Urunk Jeruzsálem felé közeledésének fokozatait az első hivatalos, szertartásos jeruzsálemi „eljövetelekor”. Itt hasonlóképpen jegyzi le azokat a jeleket, amelyeket Krisztus adott a második eljövetelének közeledéséről.

Akkor nem úgy érkezik majd, mint aki szelíd és alázatos, hanem nagy hatalommal és dicsőséggel. Akkor nem szamáron ülve, hanem az ég felhőin fog érkezni, és érkezését a tenger harsogása és az egek erőinek megrendülése készíti elő.

 

·        Luk 21,34-38. – Utolsó figyelmeztetés a templomban

Lukács a fejezetek helyszínéül a templomot jelöli meg. Eddig minden tétel úgy végződött, hogy a templomban történt valamilyen visszásságot vagy valami ahhoz hasonlót rögzített (Lk 19:45-48, 20:19, 20:45-21:4) és most a 4. tétel is ehhez illeszkedően egy fonákság elleni figyelmeztetéssel zárul. A tétel azzal kezdődött (Lk 21,5), hogy felhívták Jézus figyelmét a templom szépségeire és ékességeire. Érthető, hogy az ilyen gyönyörű dolgok, mint a templom épület is, amelyek nagyfokú vallásos buzgalmat fejeznek ki, felkeltik az emberek csodálatát. De lehet, hogy az ilyen csodálat nem jelent többet esztétikai élvezetnél, amely félelemmel vegyes tisztelet és gyönyörködés, de idegen az igazi, szellemi imádattól, mert változatlanul hagyja az ember saját vágyainak kielégítésére irányuló világiasságát, így az ember erkölcsileg és szellemileg felkészületlen marad Krisztus eljövetelére (Lk 21,34-36). Ezért jobb, ha romba dől a templom, minthogy dicsősége a bűntől meg nem tisztult híveket önelégült felkészületlenségben elaltassa Krisztus eljövetelére.

 

·        Kérdések:

1.      Mit jövendöl Jézus a templomról?

2.      Miért kell elpusztulnia a templomnak?

3.      Mire figyelmezteti Jézus a tanítványait?

4.      Mit mond el Jézus Izraellel kapcsolatban?

5.      Mit jelent a „pogányok ideje” kifejezés?

6.      Milyen jeleket említ Jézus az ő második eljövetelével kapcsolatban?

7.      Mi volt Jézus utolsó figyelmeztetése a templomban?

 

·        Házi feladat: Luk 22,1-38. – Jézus Jeruzsálemben eszik: szenvedésének szimbólumai

 

www.bibliaora.eoldal.hu

 

Címkék: bibliaóra

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu